Mere info

Baggrund

…og meget mere

Find svar fra virksomheden på jeres spørgsmål, læs om konceptet markedsplads, hvad betyder fulfill, og alt muligt andet om bæredygtige produkter og begreber, du kan bruge til at løse casen.

Viden om markedspladser

Udfordringer med forretningsmodellen marketplace
RaskRask
, Løvens hule, sæson 5, episode 7, tid 40:50

Link: https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-der-bliver-fedtet-for-loeverne_148549

Få indblik i nogle af de udfordringer virksomheder, der arbejder med forretningsmodellen marketplace kan have. Virksomheden RaskRask formidler en helt anden type produkter, men nogle af RaskRasks udfordringer hænger sammen med Marketsplace-modellen – og kan derfor give forståelse for nogle af de udfordringer Danish Fair Fashion & Living også har.

 

Øg eksporten – brug en international markedsplads

Projekt fra bl.a. Dansk Industri med formål om at øge kendskaben til at sælge på internationale online markedspladser og derved øge den danske eksport. Der er cases med virksomheder, der sælger på markedspladser, og eksempler på hvad en markedsplads også kan være:

Link: onlinemarkedspladser.dk

Forstå teknikken på markedspladsen

Pia taler om multivendor-app’en. Se en demovideo af den her:

Se mere på siden her: apps.shopify.com/multi-vendor-marketplace

Forstå branchen

Eksempler på leverandørernes udfordringer og muligheder

Få indblik i udfordringer og muligheder for virksomheder, der potentielt kunne være leverandører til Danish Fair Fashion & Living. Five More Minutes har fokus på bæredygtigt hør-tøj og er et eksempel på en lille ny leverandørs kamps for blandt andet at sikre produktion og distributionskanaler. Maistic som producerer komposterbar plactik-produkter er nået noget længere – og viser en alternativ måde at arbejde med produkter med fokus på mindre placstik – fx har de valgt at forhandle til slutbrugeren gennem detailbutikker frem for via en marketplace.

 

Five More Minutes, Løvens hule, sæson 5, episode 8, tid 01:20

Link: https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-saesonens-sidste-budkrig_148548 (Tilgængelig på dr.dk frem til februar 2021 – herefter formodentligt tilgængeligt på mitCFU som de øvrige Løvens hule afsnit)

 

Maistic, Løvens hule, sæson 5, episode 8, tid 13:10

Link: https://www.dr.dk/drtv/se/loevens-hule_-saesonens-sidste-budkrig_148548 (Tilgængelig på dr.dk frem til februar 2021 – herefter formodentligt tilgængeligt på mitCFU som de øvrige Løvens hule afsnit)

Om bæredygtighed i Danmark

Danske forbrugere

“Danskerne vil gerne leve mere klimavenligt”, 2017, Rapport fra Landbrug og Fødevare om danskernes holdninger til bæredygtighed.

Link: https://lf.dk/for-medlemmer/virksomhedsmedlem-hos-os/ingredients-biotech-bulletin/2017/oktober-2017/forbrugerrapport

 

Danske erhverv:

“Modebranchen sylter bæredygtighed: – Det er en miljømæssig krise”, 6 september 2019, TV2.

Link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-08-06-modebranchen-sylter-baeredygtighed-det-er-en-miljoemaessig-krise

 

“Mange danske virksomheder gør intet i klimakampen – især tre årsager holder virksomhederne tilbage”, 29. januar 2020, TV2.

Link: https://nyheder.tv2.dk/business/2020-01-29-mange-danske-virksomheder-goer-intet-i-klimakampen

FN's Verdensmål

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling

Link: verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Spørgsmål til Danish Fair Fashion & Living

Det er ikke tilladt for dig at kontakte Danish Fair Fashion & Living, imens I arbejder på projektet. Men har du spørgsmål til Danish Fair Fashion & Living, som du ikke kan finde svar på her på sitet, så er der alligevel mulighed for at få svar.

Få din underviser til at sende spørgsmålet til denne mail. Herfra bliver det sendt videre til Danish Fair Fashion & Living, som (måske) vil svare, og det vil efterfølgende blive offentliggjort her.

Forbehold:

Det er ikke sikkert, at der vil blive svaret på dit spørgsmål. Muligvis er det et svar, der er hemmeligt, eller også findes der ganske enkelt ikke et svar. Spørgsmålet vil dog under alle omstændigheder blive offentliggjort, men svaret vil stå som ‘Intet svar’.

Svartiden vil typisk være 24 timer, så overvej om det er ventetiden værd i forhold til at lave et skøn, et gæt eller antage noget.

Kan vi få adgang til et detaljeret regnskab?

Nej – der er de oplysninger I finder her og andre steder, der er offentlig tilgængelige.

Hvad tjener I på de enkelte varer?

I en af videoerne bliver der gjort rede for, at der vendors skal aflevere 20% af salgsprisen til Danish Fair Fashion & Living.

Kan vi få modellen med fragt én gang til?

Slutkunden opnår altid fri fragt hvis de køber for over kr. 499,-, uanset om de køber flere produkter ved flere forskellige vendors eller alle produkter fra samme vendor.

 

Køber slutkunden for over kr. 299,- hos én vendor betaler vendor fragten, uanset om slutkøberen har opnået fri fragt ved at købe produkter hos flere vendores på en gang. Danish Fair Fashion & Living får 20% af salgsprisen.

 

Hvis en vendor modtager en ordre på kr. 299 eller under, så betaler Danish Fair Fashion & Living for fragten til slutkøberen. Dette gælder for alle de vendors som hver har solgt for under kr. 299,-, uanset hvor meget slutkunden har købt for. Her tjener Danish Fair Fashion så 20% af salgsprisen hos hver vendor minus udgiften til pakkelabels.

 

Køber slutkunder for mellem kr. 299,- og kr. 499,-, betaler slutkunden kr. 39,- i fragt og vendoren skal selv betale for fragten af produktet/produkterne til slutkunden. Her tjener Danish Fair Fashion så 20% af salgsprisen hos hver vendor + de kr. 39,- fra slutkunden.

Hvilket system er jeres webshop?

Vores hjemmesiden er en Shopify-løsning, hvor vi har tilkoblet Multi Vendor Marketplace-app’en. Det koster små 3.000 kroner om måneden.

Hvordan fungerer Shopify Multi Vendor Marketplace?

Det er muligt at koble andres webshop og varer direkte på Danish Fair Fashion & Livings shop. Det sker gennem Multi Vendor Marketplace. Videoen nedenfor forklarer, hvordan det foregår:

Hvad er jeres 3 stærkeste sider?

Det er forskelligt ud fra hvilken vinkel man ser det fra. Så det må være op til jer at analysere det frem, ud fra det udgangspunkt I har i jeres analyse.

Hvad er jeres 3 svageste sider?

Det er forskelligt ud fra hvilken vinkel man ser det fra. Så det må være op til jer at analysere det frem, ud fra det udgangspunkt I har i jeres analyse.

Hvad er de vigtigste muligheder eller potentialer i fremtiden for Danish Fair Fashion & Living?

Det fremgår af videoerne

Hvad er den største risici og farer for at I ikke når jeres mål?

At der går for lang tid før vi vækster, og der kommer konkurrenter og tager markedet.

Har valutakurser betydning for jer?

Nej

Har renteniveauet en betydning for jer og jeres virksomhed?

Nej

Har I en indflydelse på udviklingen af det danske bruttonationalprodukt?

Ikke p.t.

Hvordan oplever I arbejdsløshed indenfor jeres område i forhold til bæredygtighed og miljøvenlige tanker?

Der er en del støttemuligheder for grøn vækst (erhvervsfremme), hvilket afhjælper noget risiko ift. covid-19 krisen og ledighed.

Hvordan har jeres overskudsgrad udviklet sig?

I dataoversigten kan I se omsætningen over tid. I kender vores udgifter jf. videoen og I ved hvad vi tjener på hver solgte vare.

Hvordan ser jeres indekstal ud? Og hvad er jeres forklaring på hvorfor de ser ud som de gør?

Det kan I se gennem dataoversigten.

Hvilket vækststrategier har I benyttet ?

Vores vækst strategi er styret af likviditet, forstået på den måde, at vi ikke optager lån for at markedsføre eller brande os selv. Så vores minimale overskud bruges til markedsføring, hvilket sætter naturlige begrænsninger for hvor meget vi kan gøre.