For at komme i betragtning til en finaleplads skal du komme med et konkret løsningsforslag på problemstillingen “Hvordan kan Fishing Gear øge den digitale omsætning”. Men for at komme derhen, er der en række regler og krav til afleveringsformat, som det materiale, I som gruppe afleverer, skal leve op til.
I EuxBizCup skal I arbejde med virksomheden fishinggear.dk. I skal finde løsninger på: “Hvordan fishinggear.dk kan øge sin digitale omsætning?”
I skal arbejde i grupper, og I skal aflevere følgende 2 dele, når ugen er slut: Et markedsføringstiltag og en videopræsentation heraf. Herunder kan du læse, hvad hver del skal bestå af.
Under case competition er det forbudt at kontakte virksomheden direkte. Har du spørgsmål til virksomheden skal du stille dem til din lærer, som sender det videre. Se mere under punktet Spørgsmål til virksomheden.
Det er i øvrigt god skik ikke at klikke på virksomhedens annoncer, men blot konstatere og dokumentere virksomhedens digitale markedsføring.
Jeres underviser sørger for at indsende den vindende gruppes materiale og video.
Vinderen bliver fundet af et dommerpanel bestående af eksperter, repræsentant for virksomheden og EUX-undervisere. Finalen forventes afholdt torsdag d. 12. december 2019. Mere info om tid og sted følger.
I finalen skal gruppen fremlægge deres forslag for dommerpanelet, de andre finalister og andre interesserede.
Virksomheden forpligter sig til at benytte vinderforslaget, men alt materiale afleveret kan frit benyttes af casevirksomheden.
…men deltag også for at få en unik mulighed for at se jeres opgaveforslag blive ført ud i livet. Med jeres deltagelse hjælper I også helt konkret Fishing Gear med at blive klogere på forretningen og måske øjne muligheder, der ikke er blevet set før.
Konkurrencen er for elever på den merkantile EUX i faget Erhvervsområdet – nærmere bestemt EO1.
Det bedste forslag bliver implementeret af virksomheden, så vindergruppen får en unik mulighed for at se hvordan deres idéer klarer sig i virkeligheden.
Derudover får vindergruppen også 3.000 kr. af Videncenter for Digital Handel.
Hver gruppe skal aflevere en disposition og en video (max 10 minutter). Dispositionen skal godkendes af en underviser, inden arbejdet med videoen påbegyndes. Disposition og videoer bliver brugt til at udvælge finalister, og der gives et feed-back og en karakter efterfølgende.
Disposition
Formålet med dispositionen er, at gruppen viser, hvordan den går i dybden med løsningsforslaget, og at løsningsforslaget er baseret på en teoretisk og struktureret tilgang til den konkrete løsning. At gruppen har undersøgt, analyseret og konkluderet forud for løsningsforslaget. Der er ikke bare tale om en smart ide og et løsningsforslag, men veldokumenteret argumentation.
Video
Videoen har to formål:
1: Når I laver en videoaflevering er det for at give jer mest mulig tid til besvarelse af opgaven og frigøre tid til at arbejde med opgaven den sidste dag i projektugen i stedet for at skulle høre på de andre i klassen fremlægge.
2: Det er også på baggrund af videoen, at de fem finalister bliver udvalgt.
Det er vigtigt, at videoen indeholder et begrundet løsningsforslag, og et helt konkret forslag virksomheden kan implementere direkte dagen efter, forslaget er kåret som vinder. Der skal IKKE produceres en professionel video med specielle effekter, det er vigtigt at filme en præsentation af gruppens arbejde og konkrete løsningsforslag.
Finalen er bliver afholdt i uge 50.
I uge 49 bliver de fem finalister offentliggjort. Det giver lige lang forberedelsestid for alle.
I første omgang er det din underviser, der sender den bedste gruppe fra hver skole videre til finalen. Til finalen vil I som gruppe stå overfor et dommerpanel af undervisere, repræsentant fra virksomheden og erhvervsfolk.
Til finalen skal I som gruppe præsentere jeres markedsføringside og produkt. I skal holde et oplæg på samme måde som I præsenterede jeres aflevering i videoen. Markedsføringsproduktet skal præsenteres digitalt – f.eks. som PowerPoint.
Hvis I synes der er noget, der skal forbedres fra I har afleveret til I skal fremlægge til finalen, så må I gerne det. I må dog ikke kontakte virksomheden i mellemtiden.
Går du og din gruppe videre til finalen, skal I præsentere live for dommerne. I skal medbringe et PowerPoint eller lignende, der underbygger gruppens løsningsforslag. Denne præsentation må gerne være anderledes end videoen, fordi den er revideret i forhold til det feedback, gruppen har fået efter aflevering. Der må dog ikke være ændret radikalt i løsningsforslaget.
Det er op til skolen du går på, om der givet karakter for opgaven.