Når du bruger casen her i din undervisning engagerer du dine elever i en konkret problemstilling fra den virkelige verden, og samtidig opfylder du kravene til Erhvervsområde 1.
Eleverne skal i Erhvervsområdet arbejde med deres erhvervsfaglige kompetencer fra de gymnasiale fag i en merkantil virkelighedsnær problemstilling, de skal stille løsningsforslag til. Eleverne skal arbejde selvstændigt og problemorienteret i de projekter, de skal igennem i EO-forløbene og vise, at de formår at bruge de metoder og modeller, de har lært i de gymnasiale fag i det studiekompetencegivende år til at løse reelle problemstillinger, der findes i rigtige virksomheder.
I EuxBizCup arbejder eleverne med den lille B2C-virksomhed Fishing Gear, der ud over den fysiske butik har en webshop. Ejeren af virksomheden ønsker at øge den digitale omsætning, og elevernes opgave i denne uge er at indsamle og analysere data, og derudfra komme med løsningsforslag til, hvordan Fishing Gear kan komme i mål med dette ønske. Der stilles data til rådighed for eleverne, men de opfordres også til selv at søge informationer fra andre kilder.
Eleverne skal i Erhvervsområdet arbejde tværfagligt, så de kommer omkring at bruge de fag med metoder og teorier, der giver mening i forhold til at løse den pågældende problemstilling. Fokus i EO1 er derudover fagligt indhold og problemstillinger, der er kendte for eleverne, og som ikke rækker ind på nye stofområder, der endnu ikke er undervist i.
I dette materialet lægges op til, at eleverne kan inddrage følgende fag i arbejdet med casen:
Til hvert af disse fag findes i lærervejledning en oversigt over, hvilke metoder, modeller og teori, der med fordel kan benyttes til at løse problemstillingen. Her kan man som underviser som hjælp udpege den teori, der allerede er gennemgået med klassen og udelade det som ikke er.
Er der ønske om at inddrage andre fag end de nævnte, er der mulighed herfor, såfremt det giver mening i forhold til at skulle løse den overordnede problemstilling. Hvis man mener, at indhold fra fx fagene Psykologi eller Samfundsfag kan benyttes til at løse problemstillingen, er det muligt for eleverne at inddrage modeller og metoder herfra også.
I EO1 skal eleverne ikke selv udarbejde en problemstilling, men kan få stillet en opgave, som vi har gjort i dette forløb. Derudover ligger der stilladserende materiale i form af forskellige dokumenter, der viser eleverne, hvordan de kan gribe opgaven an ren metodisk. Dette er i form at vejledninger til, hvordan de fx kan bygge markedsføringsløsninger op, eller støtte til opbygning af afleveringsformat. Forløbet indeholder ikke fagfagligt materiale, idet eleverne forventes at have gennemgået dette i de tilknyttede fag.
EuxBizCup opfylder følgende faglige mål fra vejledningen til Erhvervsområdet, hvor parenteserne ikke opfyldes, da vi arbejder i Erhvervsområde 1:
For at deltage i EuxBizCup, skal der tages udgangspunkt i casevirksomheden fishinggear.dk, og løsningen skal matche den overordnede problemformulering, som lyder: Hvordan kan fishinggear.dk øge sin digitale omsætning?
Det forudsættes, at eleverne arbejder i grupper og afleverer to delelementer; et markedsføringstiltag og en videopræsentation af løsningsforslaget samt en faglig begrundelse herfor.
I denne PDF finder du en række forslag til, hvilket indhold du med fordel kan gennemgå inden EuxBizCup og ikke mindst, hvordan du kan arbejde med forskellige problemstillinger, teori og modeller inden for de forskellige fag i løbet af ugen. Du kan bruge den til inspiration i forhold til at planlægge ugen, eller give dine elever indspark til, hvordan de kan komme i gang med at løse opgaven.
Hent PDF’en:
Erhvervsområdet er nyt for alle og det samme er denne casecompetition. I PDF’en finder du et forslag til, hvordan ugen kan struktureres overfor dine elever.
Hent ugeplanen:
Det er dig som underviser, der vælger hvilken gruppe fra hver klasse, der skal gå videre til finalen. I finalen vil eleverne blive bedømt ud fra en række kriterier, som er beskrevet i PDF’en, som du kan hente nedenfor. Det vil derfor være en god ide at bruge disse bedømmelseskriterier i udvælgelsen på skolen også.
Bedømmelseskriterier:
Den vindende gruppes materiale skal sendes til morc@digitalhandel.dk senest fredag kl. 16 i projektugen.
Det er dig som underviser, der har ansvaret for, at den vindende gruppes materiale bliver sendt ind til Videncenter for Digital Handel. Hvordan du sender det ind kan ske på flere måder. Du kan eksempelvis lægge videoen på YouTube og sende et link, og samtidig sende det konkrete løsningsforslag på mail. En anden mulighed er at zippe alle filer og sende det med WeTransfer.
I skal sende
Har du ikke deltaget i EuxBizCup før, kan det måske være svært at vide, hvad der forventes af dine elever. I eksemplet her er der det gode eksempel og det knap så gode eksempel på en aflevering.
Tommelfingerreglen er, at jo mere konkret og gennemarbejdet forslaget er, jo bedre.
Se de to afleveringer her:
Mobil: 4171 5705