Årets casevirksomhed er Danish Fair Fashion & Living – en online markedsplads for bæredygtigt tøj, livsstil og interiør. Virksomheden finder du på www.danishfairfashion.dk, samt Facebook, Instagram, LinkedIn og Youtube.
På videosiden kan du se to af medejerne, Mia Walde og Pia Rasmussen Bødker, fortælle i dybden om forskellige aspekter af virksomheden. På datasiden finder du data fra hjemmesidens Google Analyticskonto og detaljer fra deres sociale medier.
For at løse opgaven, skal du bruge baggrundsviden om forretningen, lave analyser baseret på teori fra de fag, du arbejder med og ikke mindst en god idé.
Dine elever får en fast og reel problemstilling, adgang til videointerviews og data fra virksomheden og meget mere. Virksomheden forpligter sig desuden til at implementere vinderforslaget, så der er noget på spil for eleverne.
Som underviser får du stillet en masse gode råd og vejledninger til rådighed, bl.a. forslag til fag, teori og modeller, forslag til hvordan ugen kan organiseres, hvilke workshops du kan afholde og meget mere.
Det er en national konkurrence, som er gratis at deltage i, og for alle landets merkantile erhvervsskoler. EUXBizCup er specifikt udviklet til Erhvervsområde 1.
Konkurrencen er for elever på den merkantile EUX i faget Erhvervsområdet – nærmere bestemt EO1.
Det bedste forslag bliver implementeret af virksomheden, så vindergruppen får en unik mulighed for at se hvordan deres idéer klarer sig i virkeligheden.
Derudover får vindergruppen også 5.000 kr. af Videncenter for Digital Handel.
Hver gruppe skal aflevere en disposition og en video (max 10 minutter). Dispositionen skal godkendes af en underviser, inden arbejdet med videoen påbegyndes. Disposition og videoer bliver brugt til at udvælge finalister, og der gives et feed-back og en karakter efterfølgende.
Disposition
Formålet med dispositionen er, at gruppen viser, hvordan den går i dybden med løsningsforslaget, og at løsningsforslaget er baseret på en teoretisk og struktureret tilgang til den konkrete løsning. At gruppen har undersøgt, analyseret og konkluderet forud for løsningsforslaget. Der er ikke bare tale om en smart ide og et løsningsforslag, men veldokumenteret argumentation.
Video
Videoen har to formål:
1: Når eleverne laver en videoaflevering er det for at give dem mest mulig tid til besvarelse af opgaven og frigøre tid til at arbejde med opgaven den sidste dag i projektugen i stedet for at skulle høre på de andre i klassen fremlægge.
2: Det er også på baggrund af videoen, at de fem finalister bliver udvalgt.
Det er vigtigt, at videoen indeholder et begrundet løsningsforslag, og et helt konkret forslag virksomheden kan implementere direkte dagen efter, forslaget er kåret som vinder. Der skal IKKE produceres en professionel video med specielle effekter, det er vigtigt at filme en præsentation af gruppens arbejde og konkrete løsningsforslag.
Finalen bliver afholdt i uge 50.
I uge 49 bliver de fem finalister offentliggjort. Det gives lige lang forberedelsestid for alle.
I første omgang er det underviserne på de enkelte skoler, der sender den bedste gruppe fra hver skole videre til finalen. Til finalen vil finalisterne stå overfor et dommerpanel af undervisere, erhvervsfolk og en repræsentant fra virksomheden.
Til finalen skal finalisterne præsentere deres markedsføringsidé og produkt. De skal holde et oplæg på samme måde som da de præsenterede deres aflevering i videoen. Markedsføringsproduktet skal præsenteres digitalt – f.eks. som PowerPoint.
Hvis eleverne synes der er noget, der skal forbedres fra de har afleveret til de skal fremlægge til finalen, så må de gerne det. Eleverne må dog ikke kontakte virksomheden i mellemtiden .
Hver gruppe som går videre til finalen, skal præsentere live for dommerne. De skal medbringe et PowerPoint eller lignende, der underbygger gruppens løsningsforslag. Denne præsentation må gerne være anderledes end i videoen, hvis den er revideret i forhold til den feedback, gruppen har fået efter aflevering. Der må dog ikke være ændret radikalt i løsningsforslaget.
Det er op til den enkelte skole, om der givet karakter for opgaven.
Mobil: 4171 5705