Da EUXBizCup ligger forholdsvis tidligt på skoleåret, vil eleverne ikke have nået at tilegne sig al relevant teori, og de må derfor gerne inddrage teori fra C-niveau og selv løfte til B-niveau. (Sætte sig ind i nye faglige områder. Se evt. læreplan for faget erhvervsområdet).
For at løse den overordnede problemstilling ”Hvordan kan Danish Fair Fashion & Living øge sin digitale omsætning”, skal eleverne opstille nogle underordnede problemstillinger, som i mange tilfælde vil tvinge dem til at arbejde tværfagligt.
I skemaet nedenfor ses nogle forslag til underordnede problemstillinger samt hvilke modeller og teori, der kan indgå fra fagene. Noget af denne teori vil eleverne have fået gennemgået inden EUXBizCup, og andet teori vil blive gennemgået på de workshops, der placeres under projektugen.
Vejleder kan hjælpe eleverne med at udvælge relevant teori, som ikke gennemgås, men som eleverne selv fordyber sig i.
Herunder findes:
- En liste med eksempler på fag, problemstilling og teorier/modeller, som kan indgå i EUXBizCup.
- Konkrete eksempler på hvordan fag, problemstillinger og teorier kan kombineres i praksis.
- Eksempler på hvad konkrete løsningsforslag kan være
Eksempler på kombination af fag, problemstillinger og teori/modeller
Fag: Engelsk/Tysk + Afsætning
Problemstilling: Hvordan kan der arbejdes med nye leverandører fra andre lande (fx Tyskland/England)?
Teorier og modeller:
Hofstede, Hall
B2B Købsadfærd
Løsningsforslag: Forslag til forretningsbreve/mail, hjemmeside forslag
Fag: Afsætning/VØ/Matematik
Problemstilling: Bestemmelse af optimal pris for sælgere/kunder
Teori og modeller:
Optimal pris
Bundling, Sortiment
Løsningsforslag: Konkrete prisforslag, beregninger af pris/omsætning/avance osv.
Fag: Afsætning/VØ
Problemstilling: Hvordan skal Danish Fair Fashion & Living positionerer sig ift. konkurrenterne?
Teori og Modeller:
Konkurrentanalyse/Porters Five Forces
Marketingmix
Positionering
Løsningsforslag:
Forslag til tilretning af parametermix ift. optimal positionering (fx nye produkter + reklame for ny
produkter).
Fag: Afsætning/VØ
Problemstilling: Hvordan kan Danish Fair Fashion & Living sikre sig bæredygtige leverandører i fremtiden?
Teori og Modeller:
BMC/Værdikædeanalyse
CSR
Logistikteori
Løsningsforslag:
Standardisering af leverandørudvælgelsen
Fag: Afsætning/IT/Dansk
Problemstilling: Hvordan kan Danish Fair Fashion & Living sikre sig bedst mulig præsentation af produkter på hjemmesiden (enten ift. indhold eller SEO)
Teori og Modeller:
Kommunikationsmodel
Parametermix – (produkt/promotion)
SEO
Hjemmesidedesign
Løsningsforslag:
Skabelon til sælgerne – hvad skal de overveje når de opretter produkter.