Vi kan ikke tale opgaveløsning og elever uden at tage stilling til generativ AI som ChatGPT, CoPilot og Google Gemini. Virksomhederne har i høj grad taget den kunstige intelligens til sig, og udnytter den arbejdskraft, som modellen yder. Klædes eleverne på til at bruge ChatGPT, er de allerede et skridt længere fremme i jobkøen, når de skal søge elevpladser.
Brugen af ChatGPT er flersidet.
Ad 1) I konkurrencen ser vi ikke noget problem i, at eleverne har fået sparring eller udviklingshjælp fra ChatGPT. Der skal blot være en gennemsigtighed i det. Derfor vil vi gerne have prompten og det originale svar fra ChatGPT med som bilag, hvis eleverne vælger at bruge værktøjet. Det vil hverken trække op eller ned, hvis eleverne benytter sig af ChatGPT. Forslaget vil blive vurderet ud fra følgende skema, hvor de tre højest vægtende faktorer er hvorvidt forslaget er realistisk, implementerbart og om det skaber værdi for Nøddebazaren.
Ad 2) For at få kvalificerede svar ud af ChatGPT, kræver det, at de input (prompts) der bliver givet også er af en vis kvalitet. Det er derfor ikke nødvendigvis givet, at eleverne får noget brugbart ud af ChatGPT. Der findes mange steder, hvor du kan lære eleverne om at prompte bl.a. hos Videncenter for Digital Handels lynkursus i ChatGPT.
Ad 3) ChatGPT er ikke altid en troværdig kilde. Diskuter altid med eleverne inden de tager ChatGPT i brug, at de skal være kildekritiske som med alt anden information. Det kan forekomme, at det kun er delvist rigtige svar den giver, eller i værste fald opdigter et svar, der lyder plausibelt. Vi anbefaler at tage udgangspunkt i beslutningstræet fra CIU, om hvorvidt det er en god idé eller ej at benytte ChatGPT.
Ad 4) Vi opfordrer selvfølgelig ikke eleverne til at få ChatGPT til at skrive opgaven for dem, da hele Erhvervsområdet bygger op til, at eleven bl.a. skal lære at skrive en rapport. Eleverne kan heller ikke løse opgaven udelukkende med ChatGPT, da det kræver, at de kobler deres teori med praksis, og skaber et konkret løsningsforslag.
Der findes mange muligheder for at gøre sig klogere på området. Både webinarer, TV-udsendelser og meget mere. Vil du have viden filtreret til din målgruppe som elever eller underviser, anbefaler vi dig, at du tager et kig på følgende 3 tilbud: