Lærervejledning

Brug casen til

Erhvervsområde 1

Når du bruger EuxBizCup i din undervisning engagerer du dine elever i en konkret problemstilling fra den virkelige verden, og samtidig opfylder du kravene til Erhvervsområde 1.

 

Dine elever får en fast og reel problemstilling, adgang til videointerviews og data fra virksomheden og meget mere. Virksomheden forpligter sig desuden til at implementere vinderforslaget, så der er noget på spil for eleverne.

 

Som underviser får du stillet en masse gode råd og vejledninger til rådighed, bl.a. forslag til fag, teori, modeller, forslag til hvordan ugen kan organiseres, hvilke workshops du kan afholde og meget mere.

 

Du kan downloade hele lærervejledningen lige nedenfor.

Casecompetition i

Erhvervsområde 1

For at deltage i EuxBizCup, skal der tages udgangspunkt i casevirksomheden Pleasant, og løsningen skal matche den overordnede problemformulering, som lyder: Hvordan kan Pleasant øge sin digitale omsætning?

 

Det forudsættes, at eleverne arbejder i grupper og afleverer tre delelementer:

  • Et konkret løsningsforslag,
  • En metodeovervejelser/analyse og
  • En videopræsentation af løsningsforslaget.

Introduktion til årets case for dig som underviser

Få en gennemgang af årets case, hvad du som underviser skal være opmærksom på og gode råd i dette optagede intromøde afholdt af projektlederen på EuxBizCup, Morten Christoffersen fra Videncenter for Digital Handel, onsdag den 9 . september 2023. Optagelsen varer 37 minutter og de slides du ser i præsentationen kan du downloade her.

8 råd der giver dig og dine elever en god casecompetition

  1. Læs lærervejledningen igennem.
  2. Koordiner ugen med dine kolleger, og gør dig klart hvad eleverne mangler fagligt for at kunne løse opgaven.
  3. Sæt dig ind i casen: Pleasant.dk.
  4. Forklar eleverne, hvorfor det er relevant at arbejde med metode. Find forklaringen her: Hjælp til metode.
  5. Forklar eleverne, hvorfor de selv skal finde en problemstilling. Find forklaringen her: FAQ til undervisere.
  6. Hjælp dine elever til strukturerer opgaven og prioritere tiden undervejs i ugen.
  7. Hjælp dine elever til at forstå, hvad der menes med et konkret løsningsforslag. Du kan finde inspiration her.
  8. Forklar dine elever, hvorfor de skal aflevere en video.
EuxBizCup & Erhvervsområde 1
Hvad skal afleveres?
FAQ – Undervisere
Fag og modeller til løsningsforslag
Brug EcomTrainer
Brugen af ChatGPT
Forslag til afvikling af EO1
Finalen – Evaluering af løsningsforslag
Tidligere vindere
Sådan foregår afleveringen
To eksempler på løsningsforslag
Afleveringen – Følgende materiale fra vindergruppen: Videopræsentation, løsningsforslag og metodeovervejelser

Det er dig som underviser, der har ansvaret for, at den vindende gruppes materiale bliver sendt ind til Videncenter for Digital Handel. Du kan fx lægge videoen på YouTube og sende et link, og samtidig sende det konkrete løsningsforslag på mail. En anden mulighed er at zippe alle filer og sende det med WeTransfer.

 

Vindergruppens materiale skal sendes til morc@digitalhandel.dk senest 3 hverdage efter projektugens afslutning.

Har du spørgsmål?

Du er velkommen til at kontakte projektleder, Morten Christoffersen.

morc@digitalhandel.dk

Mobil: 4171 5705